Waarschijnlijk kijk je er niet raar van op als je de zoveelste reclame weer voorbij ziet komen op het internet. Voordat je je YouTube video kijkt heb je vaak vooraf te maken met die irritante reclame. Vervolgens komt er ook nog een reclame voorbij of je YouTube Premium wil aanschaffen. Ook die melding klik je zuchtend weg. Internet marketing is werkelijk overal en we staan er bijna niet meer bij stil dat dit zo veel aan de orde is. Het is onderdeel geworden van het surfen op internet. Zelfs jouw spambox in je e-mail zit vol met internet marketing, alleen kijk je hier waarschijnlijk nooit naar. Het wordt als ongewenst gezien en dat is begrijpelijk, de belangrijke mails zie je snel over het hoofd door al deze spam.

De marketing van vroeger

De marketing van nu is behoorlijk veranderd ten opzichte van de marketing van vroeger. Voorheen werd er vooral geadverteerd in kranten, magazines of per directe mail. Er wordt nu ook nog wel geadverteerd in kranten, maar dan afgestemd op de doelgroep. Jongeren lezen vrijwel nooit kranten omdat alles online beschikbaar is. Met een klik op de knop ben je net zo goed op de website van het AD of de Telegraaf en kun je een artikel gewoon opzoeken. De automatisering heeft zeker een effect op hoe marketing tegenwoordig zijn weg vindt.

Andere doelen

Tegenwoordig hebben marketeers het een stuk lastiger dan vroeger. Dit komt door de concurrentie en doordat er minder overzicht is. Er zijn talloze kanalen en platformen waarop je je doelgroep kunt bereiken en het is dus kiezen geblazen. Ook is marketing nu meer gericht op innovatie. Het is dus zeker niet makkelijk om te kiezen hoe en wat je gaat doen en wie je precies wil bereiken. Maak je een verkeerde stap, kun je daar wel altijd nog van leren. Innoveren is soms een kwestie van proberen.